05 January 2009

Angan-Angan @ Cita-Cita

Pagi tadi dalam kereta.

"Bi..awak serious ke nak cari kerje ke Australia tu"

"Saya memang ok..asalkan saya tak practise as a lawyer"

Saya sengih sendiri sambil terpikir-pikir..betul ke soalan aku ni?

Cita-cita saya tahun 2008 adalah mempunyai sebuah kedai. Nak buat apa dengan kedai tu, itu belakang cerita. Punca saya dan Mr. Bi nak beli kedai sebab kami tak nak beli rumah dan nak cuba berniaga. Itu sahaja.

Konon-konon nak tukar gaya, biarla orang sebuk-sebuk tanya, "dah beli rumah ke?" atau "menyewa ke rumah sendiri?". Tapi saya akan jawab, "taaaak, saya beli kedai"

Tapi ada jugak typical malay yang akan menyambung pertanyaan..."ooo rumah kedai ke?
Saya pun dengan malas-malas.."taak..kedai sebijik"

Jangan tanya saya apa saya nak buat dengan kedai tu.
Macam-macam saya nak buat hahaha sampai tak tahu nak buat apa dulu hahaha
Dah setahun pun kedai ku itu..

Apa yang saya nak cerita sebenarnya ek?
Ooo saya nak kata cita-cita 2008 saya yang nak ada kedai dah pun terlaksana.
Adakah nak cari kerje ke 'sana' itu pun saya harus masuk dalam cita-cita Tahun 2009 untuk kami sekeluarga atau sekadar angan-angan sahaja.

Alaa dulu pun masa belum ada kedai..saya pun selalu berangan-berangan mak jenin nak ada satu kedai di Rawang. Bosan tengok asyik c*ina sahaja yang monopoli bisnes kat situ.

Punca cerita kenapa sampai nak ke 'sana' bila suku sakat belah mak saya baru balik dari 'sana' dan mereka telah 'dibentangkan' jalan yang cerah sekiranya nak pergi ke sana untuk sekian kalinya. Nak jadi cerita jugak, pakcik sendiri yang dah duduk kat sana lebih kurang 30 tahun tu memang keje dengan government 'sana' dan dia jugalah orang yang bertanggungjawab meluluskan PR di 'sana'.

Part yang best sekali..dia bolehla tolong tengok-tengokkan job placement. wah..wah..offer baaiikk ni..

Aduuhh..rasa macam drastik sangat pulak cita-cita yang ini.
Ke nak masuk dalam Buku Angan-Angan 2009.

Saya masih terpikir-pikir..kalau ye pun nak mengubah cara hidup, mengapa begitu jauh sekali saya nak merantau. Tidak mampukah saya nak mengubah cara hidup di negara sendiri. Padahal hidup saya tidak dijamin pun lebih baik di negara orang. Tapi saya pun tidak tahu mungkin rezeki saya lebih baik di 'sana'. Ker sebenarnya niat saya nak mengubah angin saje..daripada menyedut satu jenis angin Khatulistiwa kepada empat jenis angin.. :)

Isk!! tengok.. saya dah berangan-berangan pagi ni..
Mak memang kuat berangan okkeyy..

-STOP-


1 comments:

Anonymous said...

kalo ada peluang, why not?
if keadaan mengizinkan...pegi jer.

 

Template by Best Web Hosting