04 June 2009

Yang Kurek itu Kendi

“ee bising betul la mak mentua aku ni”
*
*
*
Berkeriut-keriut dahi saya selepas mendengar ayat yang baru diluahkan kuat oleh perempuan itu. Makcik saya yang berdiri berdekatan hanya buat-buat senyum simpul sambil membungkus-bungkus makanan selepas selesai Majlis Pertunangan sepupu saya hari minggu yang lalu. Saya faham sangat dengan peel dia, tidak pandai mengata orang apatah lagi buruk sangka. Dia memang baik.
*
*
*
Dalam hati saya, biar betul perempuan ni. Makcik saya itu yang kamu panggil mak mentua sebenarnya belum layak lagi digelar mak mentua. Malah kamu juga bukan berada di dalam rumah bakal mak mertua kamu pun untuk kamu bersuara lantang seperti itu. Saya kira dalam 7 hari lagi perempuan itu baru layak dipanggil menantu dan dia pula akan memanggil mak mertuanya MAK bukannya mak mentua!!
*
*
*
Tapi yang sangat saya hairankan sehingga kini, bakal mak mertuanya itu pun dan juga adalah makcik saya hanya gelak-gelak melayankan perangai bakal menantunya. Adakah kerana tiada pilihan, oleh itu terima sajalah perangai bakal menantu memandangkan kenduri besar hanya 7 hari lagi atau pun dia sememangnya suka calon menantu seperti itu!!
*
*
*
Teruja sangatkah untuk menjadi ahli keluarga kami sampai sehingga lupa kesantunan orang melayu. Susah sangatkah berperilaku sopan. Jikalau tidak reti sopan pun, buat-buatlah ayu agar orang masih boleh menerima kehadiran kita. Oh! Mungkinkah dia tidak mahu hipokrit dengan kami semua. Inilah diri saya sebenarnya. Itu bukan tidak mahu hipokrit wahai adikku sayang, itu tidak sopan namanya.
*
*
*
Wahai cik adik sayang, ketahuilah oleh kamu bahawa kami bukannya orang yang memilih, hanya layak menjadi keluarga kami kalau kamu daripada keluarga A sahaja atau B sahaja atau yang hanya mempunyai gelaran sanjungan rakyat sahaja. Itu tidak betul sama sekali!! Sebetulnya kamu lebih tahu dari awal kerana saya akui bahawa antara empat beradik, bakal mak mertua kamulah yang paling senang. Jadi, keputusannya mengambil kamu sebagai bakal menantunya adalah satu keputusan yang kamu perlu syukuri di atas rezeki yang Allah beri.
*
*
*
Bukan darjat keturunan yang diambil kira, malah kalau dari golongan kerabat sekalipun kalau kurang budi bahasa, itu adalah sesuatu yang sangat jelak. Lainlah kalau kamu ada agenda sendiri. Owh..itu sangat malang…
*
*
*
Oleh itu, wahai gadi-gadis manis yang ingin menjadi menjadi sebahagian keluarga kami, ingatlah bahawa dari mana pelosok dunia asal kamu pun dan kurang atau sebanyak mana pun duit kamu adalah tidak bermakna kalau tidak pandai menjaga diri apatah lagi kalau jahat dan busuk hati. Tidak semestinya apa yang ditonjolkan kepada semua pasti disukai oleh orang lain dan seperti juga saya, tidak semestinya saya sebagai bakal sepupu kamu yang paaliing tua kamu akan sukai saya tapi pandai-pandai lah bawa diri di dalam keluarga baru.
*
*
*
Perkara ini bukannya boleh diajar sepertimana saya mengajar cik.balqis supaya hormat kepada orang tua tapi bukalah mata agar boleh melihat perubahan dan pekalah kamu dengan suasana baru itu supaya kamu dapat belajar agar menghormati keadaan dan situasi orang lain. Hormatilah diri sendiri dan orang lain terutama keluarga baru kamu agar orang lain boleh hormat kepada kamu.
*
*
*
Sebab itu bila kakak ipar saya meluahkan rasa tidak puas hati bila dia menegur adik ipar saya tetapi dibalas seperti orang yang pekak tuli, saya katakan saja ‘jangan ambil pot la k.ya dia memang sakit mental dari dulu’, sebab itu adalah jawapan yang saya kira paling tepat.
*
*
*
Jadinya kepada gadis-gadis manis ( noe!! tolonglah buat shortlisted calon-calonnya itteeww!!! ) yang tengah mengendeng-ngendeng adik bongsu saya itu, silalah lengkapkan pantun di bawah kalau nak jadi adik ipar saya kemudian hari…cewahh..
*
*
*
YANG KUREK ITU KENDI,
____________________
YANG CANTIK ITU BUDI,
____________________
*
*
*
sila-silalah jawab..;p

3 comments:

Zuraimah Ismail said...

alamak..aku sungguh x ingat la pantun tu..tapi last sekali yg indah itu bahasa kan???ehehehe...

tapi mak kalau kurang bahasa pun dgn kawan2 ja nyah...

ngn org tua...banyak bahasa ok...:)

Farra Da Smiley said...

tq for ur vote ;)

Mrs Azarol said...

ct: beb, ngan member kurang bahasa slalu blake..hahaha

farra : tq menyinggah :)

 

Template by Best Web Hosting