30 June 2009

Smocked Dress

Pada zaman bila wujudnya Smocked Dress ini tidak dapat dipastikan dengan tepat tetapi berdasarkan tradisi di England, Smocked Dress ini telah wujud sekian lamanya sehingga kini dan ia akan bertahan sampai bila-bila.

Pada akhir kurun-17 hingga akhir kurun ke-19 di British Isle, smocking yang kebanyakkannya dibuat pada kain linen untuk pakaian lelaki dan perempuan adalah mewakili cara hidup/pekerjaan seseorang. Misalnya kalau petani, smocking-nya macam ini. kalau peniaga, smocking-nya macam itu. Begitu sekali!!! Kedua-dua gambar ini kemungkinan di ambil pada awal kurun ke-19. Sangat klasik :)


Sekarang Smocked Dress ini, daripada asalnya di England & Spain ( oh mak sungguh jatuh cinta dengan embroidery dari England. Sangat halus dan berseni. ) ia telah berkembang ke Australia dan US dengan style smocking masing-masing.

pic. taken from House of Smocked Dress


Sekarang, paling terbaru dan hot adalah jenis smocking yang menggunakan silk ribbon embroidery. Mesti sangat cantik.

Kalau dapat white smocked dress, dipakai pulak di hari kenduri cukur jambul…owh…selain selesa untuk baby sebab kebanyakkanya guna kain cotton, ia mesti sangat cute untuk si kecil.

pic. taken from House of Smocked Dress


Sesiapa yang berkenan dengan smocked dress ini, jemput-jemputlah ke kedai pn.anon ni ye. Dia masih di UK, mana tahu nak warna yang berkenan di hati, mungkin empunya tuan kedai buleh tolong carikan. Berbaloi-baloi...buleh melaram di pagi raya :)

4 comments:

Zuraimah Ismail said...

wahhhh promo nampak...

Mrs Azarol said...

ngeh...ngeh..
nyah...tupperware skang ada promo tak?

Zuraimah Ismail said...

catalog baru lom kuar lagi...ko nak cari apa?

anon suria said...

tq nana. he he. for your info ..bnyk dah sold out. ni tgh tunggu new stock. Siti..kalo tak tengok, kat Ema ada dalam 7 helai untuk di jual di telekom. he he.

 

Template by Best Web Hosting