22 August 2013

The Time Has Come

 
ai tak tahu how to start again for our dream house story. Bukan the chicken house kak non hehe. The real dream house.

 
Dah lama sangat tertinggal dengan cerita yang satu ini. To those who follow my dream house story akan ingat yang kami sebenarnya in process of building a new home. The process took soo long to make it happen. Damn long. Like forever.

 
Kalau nak di kira-kira, proses buat plan dengan arkitek sampai dapat segala approval from PBT, check soil, ukur tanah and all makan masa nearly a year. Kalau ditanya kenapa lama sangat, ai pun tak tahu nak jawab apa. Slow and steady mungkin. Arkitek lambat pun ai tak kisah. We all pun selagi boleh duduk di rumah sedia ada sekarang ni pun, kami duduk je. Tapi bila dah terlalu lama dan banyak sangat keajaiban doniawi telah berlaku dalam rumah so kami dah mula tak tahan.

Then masuk process dengan bank. Inilah yang paling sakit sebab banyak sangat documents kena ready. Itu satu hal. Satu hal lagi memang banyak kena sabar sebab bukan semua officer bank BOLEH atau NAK tolong. For them paper work yang kena buat untuk construct a house memang rumit compared dengan beli rumah from developer.
 
 
Bila kita kata kita nak buat rumah, mula lah ada yang buat muka pelik dan ada yang call balik offer product bukan bukan. Dan bila dapat officer bank yang super rajin, tiba tiba call kata bank takde product untuk buat rumah pulak. Macam macam la rintangannya. Proses dengan bank ini juga makan masa hampir setahun juga.
 
 
To cut short, kami jumpa this one officer bank three weeks before raya and gave him all the relevant documents and believe it or not within A WEEK ( 5 days before raya, to be exact ) we got an approval from the bank. Ya Tuhan. Really? A WEEK! Are you serious??

 
Macam tak percaya! Finally, after (almost) TWO YEARS!!
 
 
ai ada di ofis and hubs texted me the happy news. Series macam nak nangis. Immediately I called my mom and I cried. hahaha ai memang drama uolls!
 
 
Ini adalah hadiah raya paling bermakna untuk kami semua. I was so happy on that day sampai ai belikan baju raya for my maid dengan harga rm99. haha Every year memang ai belikan dia baju raya tapi tak pernahlah semahal ini. Who knows kan a good news can make a huge difference! Allah bagi rezeki pada kami so apa salahnya ai bagi sikit pada dia.


Last Tuesday, kontraktor rumah datang untuk lihat kawasan rumah dan kayu-kayu dia yang dah berzaman letak di belakang rumah. Sampai naik reput kak non. Bila tanya bila boleh runtuh rumah, dia kata bila-bila masa je boleh.


So now, tengah sibuk sangat proses kemas barang, yang mana nak simpan, yang mana boleh repurpose, yang mana nak buang, yang mana boleh jual. Macam-macam. Until today, the process is still going on dan kelajuan mengemas seperti sangaaat perlahan. Macam tak habis-habis padahal bukannya banyak sangat barang.


And hold on guys! ai akan start semula blogging about this sweet journey.  :)

 

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting