26 January 2012

Rumah : How's your home design suit to your lifestyle?

adoyai. . memang gelimat tajuk blogpost hari ini mengalahkan interior designer kekdahnya. Nasiblah kau Jah kalau google beria-ia, tiba-tiba masuk tang sini. Apa nak buat, inilah akibatnya belajar benda lain tapi minat benda lain. Idokler kata tak suka dengan legal profession tapi kalau kata mengadap buku, mengadap magazine home design lagi rela berjam-jam sampai kembang bontot.


Ini semua angkara arkitek ler (aiseh salahkan orang pulak), bila dia kata apa pun buat rumah ni kena tengok lifestyle kita macam mana. Jenis tak kisah ke barang dok berlonggok kat belakang, cara maid/tuan rumah bekerja dalam rumah macam mana, cara gerak hari-hari keluar masuk rumah macam mana.


Ok, aku paham maksud dia.


Mom said i'm a selfish kind of person like herself. I know what she means. Aku tak boleh mengagungkan pepatah melayu, 'hi kak jah masuklah, buatlah macam rumah sendiri'. You know lah kan kalau kita cakap macam tu pada orang yang paham pandai nilai orang, kita pun tak kan buat rumah orang macam rumah kita sendiri. Aku -marah- mengamuk kalau anak-anak suka nak bukak peti ais rumah orang, tak boleh duduk diam atas kerusi, berlari sana sini, turun naik tangga, pegang remote tv macam remote tv rumah sendiri. Ini semua aku refer kes kalau pi rumah saudara apatah lagi pi rumah orang yang bukan darah daging. Mau naik hantu aku mengamukkan budak-budak ni.


Aku tak tahan bila orang tua tak tegur bila anak-anak buat main push pillows aku, main fridge magnet sampai patah-patah, main mainan budak-budak ni sampai lerai. Apatah lagi alih-alihkan perabot rumah aku. Tahulah rumah aku papan mungkin buruk bagi diorang tapi please ini still rumah aku ok. Benda-benda ni sensitiflah kalau melibatkan saudara mara. Nak tegur lebih-lebih pun nanti kata kita tak suka dia datang rumah kita. Akhirnya kita sendiri makan hati bila barang kita rosak.


That's me - my weakness i must say.


Jadinya jalan terbaik aku rasa saat inilah. Aku buat rumah suit dengan life aku yang semua benda kena organize bukan jenis tangkap muat dan suit jugak dengan keadaan orang yang akan datang supaya aku tak pening lalat lepas tu.


Pagi tadi aku called arkitek remind him yang dining area (formal) bukanlah kawasan lalu lalang. Setakat ni aku suka design dia, bilik aku masih di belakang, bilik anak-anak semua di depan termasuk bilik maid. Laundry dekat dengan bilik maid dan kawasan ni semua tersorok dari living & family room. For me its the best sebab orang tak kan kacau private area. I cannot make sure lah yang diorang akan berhuha di family area only but i'll put all the entertainment thingy in there so ada penariklah.
Paling syiok ada pintu di laundry terus short cut pi rumah mak. I can imagine mesti anak-anak aku seronok ulang alik pi rumah nenak dia and its more safety dari ikut pintu depan. Mak ai pun mesti jadi pintu utama dia masuk rumah ni hehehe


Wah kemain lagi kau Jah! Berangan sampai ke langit. Menggigil aku nak menaip ni tau tapi itulah setakat ni progress nya. Jadi tak jadi aku berserah.


daaa

posted from Bloggeroid

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting