13 January 2012

Ben Si Jantan Macho

Satu cerita yang sangat lama diperam tak sempat-sempat nak bagitau adalah cerita si Ben ini. Siapakah Ben ini? Yaaaaa inilah dia... jeng jeng jeng <--- buat-buat nada cute.
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*




Macho tak si Ben ni ha?


Inilah dia ayam-peliharaan-kurang-kasih-sayang-tapi-sangat berdikari kami. Satu-satunya ayam yang ada di kawasan rumah dan tak pernah teringin keluar rumah cari pasangan hidup. Kau memang tabah Ben!


Dia datang sendiri ke rumah kami dan hidup bermaharajalela kat sini. Kadang-kadang bila sampai meroyan dia aku tengok dia dok bergaul dengan 4/5 ekor kucing kat sini. Boring sangat la tu.





Mula-mula dulu aku ingat dia spesis ayam katik sebab dia sangat cute okk. Kecik, montel & rendang. Tapi hubs kata itu ayam hutan. Lerr mana pulak datangnya ayam hutan kat sini sebab keliling rumah aku ni habis dah hutannya digondol. 20 tahun lebih dulu bolehlah nak kata sebab babi hutan, tenggiling, rusa semua dah masuk kawasan rumah aku ni. Percaya tak percaya pernah satu hari lepas hujan lebat telah menghayutkan seekor ikan toman kecik sikit daripada bapak toman terdampar kat depan rumah. Seperti biasa bonda tercinta yang suka terpengaruh dengan siri bercakap dengan jin telah membuang ikan toman itu ke longkang sebab ditakuti ia adalah jelmaan jin. adoi. . . . manalah mak aku dapat idea tu. Paling best sekali betul2 sebelah rumah aku ni ada anak sungai dalam paras pinggang, dan kalau aku buang tebiat sangat memang tempat terjun tiruk petang-petang. Sekarang ni dah takde dah semuanya. *syahdu


Berbalik kepada si Ben, makanya tercapailah juga cita-cita hubs nak bela ayam. Biorlah sekor pun sebagai cubaan kepada apperantice penternak ayam. Penternak ayam apa kebendanya bagi makan pun tak pernah hahahaha Si Ben ni pesen carik makan kat rumput. Beras memang tak pandai langsung nak makan. Kan katanya ayam hutan, memang berdikari betul dia ni. Dulu masa awal-awal sampai rumah ni, pi tidor malam atas pokok. Sekarang dah advance sikit tidur dalam sangkar kucing! Sukahatilah kau Ben, janji senang hati.


Hari tu aku mengamuk sebab dah pandai kalau pintu dapur tak tutup, dia curi masuk selongkar tong sampah. Aku tau dah, ni mesti BFF dia bagi ajaran sesat ni. Sabor betul!


Harap-harap panjang umur kau kat sini Ben. Nak disembelih daging kau liat so, duduklah kat sini diam-diam. Ada ayam sekor pun hubs dah bising rumah dah banyak tahi ayam. Lupakan jelah nak jadi penternak ayam Bie, tak menjiwai langsung ekekeke


daaa

posted from Bloggeroid

1 comments:

Anonymous said...

im running a blog regarding handbags from the luxury brand from currrent to previous season,feel free to visit ;)

 

Template by Best Web Hosting