27 October 2010

Nasiblah Dapat Bini Bos…

 

… poyo. :D

 

****

eh lama dah tak update blog kan setelah banyak hari jugak membuat entry baru secara konsisten tanpa gagal. Kalau ada penilaian prestasi mingguan harus dapat bonus dua bulan :P

ai dengki jeles tau dengan kerani en.somi. Ada ke keje tak sampai setahun tapi disebabkan attitude dia pun bagus dan sangat rajin sampai jamban opis pun dia sental maka sudah layak mendapat bonus setengah bulan. Mula-mula cadang dulu lagi la, nak bagi bonus gaji satu bulan. Bila ai kata ‘bie, ai rasa u kena mantapkan lagi duit dalam account you..’ eceh ini memang poyo. Barulah laki mak tu pikir 3/4 kali.

Patutlah kalau penasihat syarikat yang dilantik adalah isteri bos sendiri maka dia akan dibenci pekerja kihkihkih eh sejak bila aku gelak macam ni?? Takdelah uols ai bukanlah kejam sangat macam tu tapi ai rasa macam cepat sangat untuk bagi reward pada kakitangan untuk tempoh tak sampai satu tahun kerja. Tapi disebabkan justifikasi untuk bagi bonus itu sangat memberansangkan maka mak pun sebuk-sebuk sokong jugalah atas pemberian bonus itu.

Satu kelebihan yang ai dapat bila bekerja di tempat yang penuh dengan prosedur remeh dan menyusahkan ini ialah bagaimana prosedur remeh dan menyusahkan itu boleh menguntungkan banyak benda.

Kalau ada orang menyampah dengan sistem gomen kenapa lambat sangat. Please dont blame the system, u should blame who’s behind the system. Sistem tu ok sebenarnya tapi sebab kau ada pekerja yang buat kerja sampai 8 jam untuk kerja 5 minit maka ai memang lansung no comment. Apakehei simpan pekerja macam ni?

Susah tahu nak buang pekerja berstatus pekerja gomen. Silap hari bulan orang tu dah nak pencen pun kau belum boleh buang dia. Itu sebab majikan naik sama malas nak ikut prosedur panjang berjela. Alah lagipun buat apa susah-susah bukan keluar duit dia pun nak bayar gaji kan???? Semua orang akan terkejut kalau aku kata kat BS company ni ada orang yang macam tak wujud setengah tahun pun masih boleh kerja sampai sekarang dan bergaji.

Tapikan ai memang nak katalah, en.somi memang bos yang baik dan pemurah. Statement ‘takpe kita banyak memberi kita akan banyak menerima ( Insyaallah )’ memang statement unggul tak bley blah hingga kini kekekeke aku rasa nak gelak sampai sekarang. 

eh apa motif aku cerita ada unsur-unsur gelimat hari ni???

Bulan depan ai tak sabar nak pi kursus Etika & Penampilan Diri. Dah lama betul ai tak pi kursus. Bab Penampilan Diri itu amat mengujakan (?) ok.

Harap-harap dapatlah beli camera weekend ni sebagai pemangkin untuk blog pasal kursus itu dengan gembira nanti.

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting