07 July 2010

Perompak Confident, Aku Pasrah..

RUMAH SAYA KENA PECAH.

Ya, itulah berita terbaru lagi sensasi keluarga kami.

Walaupun sebenarnya tak berapa nak baru, hot dan panas tapi disebabkan baru hari ini aku  terdaya nak bercerita makanya terpaksalah anda baca cerita basi 3 hari.

Ahad jam 9 malam, kami 4 beranak keluar sekejap untuk makan malam - Delisya dan maid ditinggalkan kat rumah mak. Alah dekat sangat, kalau aku jalan kaki pun boleh kira nafas berapa kali. Tapi kami naik kereta jugak malam tu sebab nak singgah kedai runcit beli bekas dadih nak simpan ebm si Delisya. Rumah pun kami ditinggalkan dengan terang benderang.

Lepas pi kedai runcit kami lalu lagi belakang rumah sebab nak menghala ke kedai makan atas bukit yang juga sebenarnya dekat sebelah rumah. Kalau intai memang boleh nampak bumbung rumah *punyalah nak bagitau kedai makan dekat giler dan sekejap.

Makan…makan…makan…makan..

Tension.. tension.. tension - si Hazzim kejap nak kencing, kejap nak turun dari kerusi, kejap nak basuh tangan, kejap rebut air dengan Balqis.

Lepas makan, balik.

Aku masuk rumah dulu bawak budak-budak.

Masuk jer rumah, ‘aik, apsal baju dalam lemari ni kena punggah keluar semua. Teruknya kucing ni’.

Tak saspek lagi ok. Ingatkan kucing buat hal sebab ada satu kucing ni selalu la pi rungkai pakaian dalam lemari baju kat rumah mak aku. Tapikan ada satu benda yang buat jantung aku berdebar-debar adalah bila dua handbag aku ada kat depan peti ais, elok jer ternganga luas.

Ah! sudah!

Aku lari terus dokong Hazim dan tolak Balqis keluar rumah. Aku jerit terus cakap kat en.somi ada orang masuk rumah. Dalam hati, Ya Allah matilah aku.. matilah aku.

En.somi terus kunci balik rumah kot-kot la si pencuri durjana tu ada lagi dalam rumah – ada hati nak kurung pencuri dalam rumah sampai mati. Aku dah lari mencicit ke rumah mak sebelah cari Delisya dan maid.

Leganya tengok bila diorang ada depan tv – dengan muka gabra tak sabar nak tunggu aku balik.  Mak aku dah keluar tak lama lepas aku keluar. Aku terus cakap kat maid ada orang masuk rumah. Maid aku cakap lepas 10 minit kitaorang keluar, dia nak masuk rumah nak ambik ebm Delisya. Bila dia masuk dia pun heran kenapalah aku selongkar bilik teruk sangat. Bila dia nampak pintu belakang rumah aku ternganga luas dan 2 handbag tu ada kat depan peti ais terus dia lari keluar rumah.

Ya Allah, nasib baik lah pencuri tu lari bila dengar maid aku nak masuk rumah. Kalau dapat pencuri hardcore yang nak jugak siapkan kerja, aku tak boleh nak bayangkan macam mana. Aku agak-agak dia lari masa tengah buat kerja sebab bila tengok-tengok balik ada satu laci yang masih ada lagi baki gelang, cincin ada dekat depan pintu. Gamaknya tak sempat nak ambik, bila dengar tapak kaki maid aku terus dia cabut.

Camera aku baru beli hari Jumaat yang aku tak sempat nak guna lagi pun habis dikebasnya. Lappy en.somi, jam aku dan en.somi yang baru jugak beli hari Khamis pun dikebasnya. Barang kemas dan entah apa-apa lagi.

wah!! bengong… beg tupperware yang aku bawak ke hulur ke hilir itu pun kau nak ambik. Benci!!

Jam aku tu sedih ok. Sudahlah aku ni susah sangat dapat hadiah birthday dari laki. Hari Khamis lepas, balik jer kerja en.somi ajak pi sogo. Dia kata, ‘cepat, saya nak hadiahkan awak jam ni. Pilih, awak nak yang mana’. yaa ampunn kak noonn.. aku punya kembang semangkuk, seminggu pun aku rasa belum kuncup. hah sekarang hambek kau..tak sempat kuncup lagi jam aku tu dah hilang.. cilakos punya perompak.

Aku rasa perompak tu memang dah lama aim rumah kitaorang sebab 1. Walaupun lampu rumah on, kau masih berani jugak masuk; 2. Walaupun kereta ada 3 bijik depan rumah, kau selamba jugak nak masuk 3. Rumah papan kecil lagi buruk ini pun, kau konfiden jugak nak masuk rumah 4. Rumah mak aku yang satu pagar lagi terang benderang itu juga pun, kau berani jugak nak masuk rumah aku.

Gila konfiden perompak ni!!

Sekarang ini, biarlah. Alhamdulillah, yang penting  semua selamat. Biarlah barang-barang tu semua. En.somi kata, ‘kita kena belajar redho dan mungkin Allah suruh saya kerja kuat lagi.’

Baiklah Bie, saya terima. Saya kena belajar redho dan awak kena kerja kuat lagi :p walaupun aku geram lagi rasa nak tempeleng sampai bisu kalau aku jumpa perompak tu.

 

p.s : Ini baru betul kena paham konsep redho. *sighh

2 comments:

anon suria said...

Ya Allah nana...! baiklah kita redho..tapi redho kah dikau beg tupperware tu pun dicurik?

yang penting semuanya selamat nana. take care...!

Zuraimah Ismail said...

la nyah....aku baru je baca ni ha....sorry sangat..sian ko nyah...

sebaik sume selamat...skrg ni perampok ni tegar2 belaka...kene die acu pisau lagi ngeri siut...

xpela...kene la gigihkan usaha tupperware ko pas ni...

 

Template by Best Web Hosting