06 December 2010

Kaki Kipas

Kenapa dah lama tak update blog? sebab tiada cerita menarik dalam hidup aku sejak akhir-akhir ni hahahaha mereng ah bajet selebriti yang menarik saja padahal memang aku malas kannn.. ditambah pula dengan ketiadaan kamera di tangan, memanglah menambah kepada ketidakrajinan. 

Hari ni dalam ofis sunyi betul. Depa pakat cuti secara berjemaah hari ni, almaklumlah esok kan public holiday. eh apa kaitannya esok dan semalam adalah cuti oleh itu hari ini adalah lebih baik anda cuti agak kurang pasti. ok, abaikan. ai hari ini dalam mode pekerja berdedikasi dan seperti biasalah memang ‘dengki’ orang yang ambil cuti :P hahaha

Tapi ada bagusnya kalau orang sebuk ambil cuti, aku pulak gigih pi kerja sebabnya traffic di jalan raya adalah sangat tip top. Keluar dari Rawang jam 830 pagi, aku punch card betul-betul 8.55 pagi. fuh!!! Bahagia betul hidup.     

Baiklah, memandangkan mode pekerja berdedikasi is on today ai nak sambung sikit lagi cerita pasal aktiviti-aktiviti politik ofis dan sikap Bos Harmoni aku tu. Kalau ikutkan memang rasa dah taknak bukak cerita yang boring lagi lemau ini tapi for somehow tiba-tiba ada orang mengeluarkan idea yang bernas dan terasa rugi untuk tidak dikongsi bersama.. ewwwah!!

Last 2 weeks BS company telah mengadakan 1 day course bertujuan untuk membasuh otak ( brain wash ) pekerja-pekerja bagi menghadapi sistem baru yang akan diaplikasikan pada tahun hadapan 2011. eh tiba-tiba sungguh skema.

Kalau sebelum ini kita memang benci dengan kewujudan kaki kipas, kaki ampu, penjilat bontot bos dan seangkatan dengannya dan perasaannya seperti mahu melempang selaju mungkin tetapi sebenarnya no such thing as kaki kipas ini dalam hidup kita.

Kaki Kipas adalah gelaran yang diberikan DARIPADA orang-orang yang KECEWA, iri hati dan dengki kerana kenapa orang lain dapat, aku tak dapat.

Sampai sekarang, aku masih menggali dan menggali dan menggali maksud ini. Kalaulah aku pelajar AF, dah lama kena usung beg sebab tak habis menggali.

ok, ia mungkin satu idea yang positive.

Bagi seorang ketua, siapa yang dia akan pilih untuk buat kerja dia. Samada dia akan pilih kroni sejati dia ataupun at least orang yang dia SELESA untuk berkerja bersama-sama. Siapa dia orang yang selesa? Mestilah orang yang selalu bersama dengan dia or at least orang yang sentiasa menyokong dia. Ini secara general semua orang tahu. Kalau akulah, of course aku akan cari pekerja yang boleh bantu aku tak takut bagi pendapat tapi bukan kaki bangkang.

In other sense orang lain yang tak terpilih di dalam golongan orang selesa itu akan kata mereka adalah kaki ampu. Padahal aku rasa ada betulnya jugak, kalau bos baik dengan kau, kau dapatlah apa yang sepatutnya. Tapi kalau dengan bos pun kau rasa nak lempang, agak-agak bos tu nak lempang kau balik tak?

Ok, politik ofis memang pening.

Aku kata positif sebab benda-benda mengarut macam ini sebenarnya boleh desak kau buat kerja dengan lebih agresif. yelah kalau akulah kan takkan nak mengadap bos dengan status kerja tak bergerak.

eh ada jugak weh yang rajin mengadap mengipas bos konon-konon macam kau rajin sangat padahal satu apa pun takde. Lepas tu boleh pulak salahkan orang lain kalau kau stuck tengah jalan. Mak pernah terkena kak non. Tensi. Ini biasanya golongan hard core dan memerlukan skil yang tinggi hahaha. Tak kuasa aku.

So, sekarang aku tak tahulah samada aku akan join the kaki kipas group which is pleasing the boss every 24/7 or aku memerap dalam bilik buat kerja aku lantaklah uol nak mengipas macam mana pun.

Walaupun sebenarnya aku tak berapa suka nak memerap sangat dalam bilik aku ni sebab walaupun kau rasa kau dah gigih gila tapi biasalah orang tak nampak kau buat kerja kan.. so orang tetap akan kata kau tak buat kerja.

Letih ok nak belajar memasarkan diri sendiri ni hahaha gila ah macam ni bukannya ada dalam buku.  Jangan kau kata pengaruh, politic skills or whatever u name it itu tak penting. Siapa yang ada duduk dalam sistem AK itu sahaja yang memahaminya.

ohhhh gelimat betul aku baca entry aku hari ni hahaha

Tiba-tiba pagi ini..

 

“Bos, CEO tanya bila nak masukkan ASTRO dalam bilik dia? I boleh tolong u bos”

 

Apakejadahnya kaitan aku ( law ) dengan hal-hal admin ini hahaha ini namanya kerja lebih membawa berkat.

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting