16 November 2010

Suka Hati Bos-lah

MENANGANI KEPUASAN KERJA, POLITIK DAN KONFLIK DI TEMPAT KERJA.

Rasa-rasa lepas baca tajuk atas u’oll nampak tak berapa degree tahap kestressan (eh??) aku kat tempat kerja hahaha gila ah drama. Soalan pertama penceramah tanya aku masa 2 hari kursus last week, ‘stress ke kat tempat kerja?’

Apa dia orang ingat orang stress je ke nak ambik course ni? Mak ok apa? kan?? kan?? kan?? Meroyan sekejap-sekejap jer tak kan tak boleh hahahaha

Alah.. aku sendiri yang pilih course ni, sajalah dengan harapan balik nanti dapatlah sebulu balik dengan bos dan aku nak test diri sendiri sama ada kebengangan aku kat BS company ini adalah kerana aku yang terlebih wawasan ke atau aku sememangnya lemau.

1st time woh pergi course ada 7 orang je. Aman je rasa, nak luah perasaan pun rasa bersungguh-sungguh gitu tanpa rasa bersalah pada BS company hahaha kiranya membuka pekung di dada la ni. Tapi mak fedulik apa kan.. janji hilang stress gitu hahaha

Antara konflik ai yang dikenal pasti.. :P

Aku ada bos yang sangat harmoni gayanya. Kiranya setiap keputusan dia tu kononnya tak nak cari gaduh sesama sendiri. Kalau boleh, selagi boleh mendatangkan keharmonian selagi itulah akan mempertahankan kerusi.

Aku ingatlah dia ni ada masalah takut orang benci kat dia lah. eh siapa pulak yang suka kan. Tapi mak tensi noks.. AK peraturan pun main belasah je asalkan semua tak masam muka semua harmoni. Kau tak buat kerja atau buat-buat macam banyak kerja pun takpa asalkan semua berbaik-baik satu bumbung, prinsip ini memang tak boleh blah lansung. Memang prinsip pengurusan paling unggul. Tapi penakut-penakut harmoni-harmoni dia ni, main politik banyak kuat woh.. semua benda yes bos, semua boleh jadi, semua beres. Menyampah betul ai.

Mula-mula aku ingat aku yang mental tak boleh menerima suasana ini eceh tapi bila staf aku yang ikut sekali join course luahkan benda yang sama. oh ok, aku waras lagi. sila tenangkan diri.

Itu belum cerita tahap keefisenan - belasah je lah - kau kerja bersungguh-sungguh menepati tahap ISO pun, belum tentu kerja kau akan berakhir seperti yang di angan-angankan. Ibarat kata kalau berangan nak makan spageti silap hari bulan dapat makan megi.

Setelah 2 hari suntuk membincangkan masalah-masalah ini - hahaha gila ah serius -  maka ai telah dapat simpulkan bahawa kalau ai memang betul-betul tak suka keadaan kerja macam ni, ada 2 opsyen ai boleh buat;

1. Berhenti kerja dan kerja di tempat yang bukan lagi bersifat government orientation; atau

2. Redho je kak nonn.. apa nak buat. nasib badaannn. Kira ok lah tu daripada dapat bos mulut longkang, lagi terseksa uolls. Sila syukur sekarang.

Oleh itu, sekarang sedikit tenang sebab dah luah perasaan habis-habisan. Terima kasihlah kepada penceramah kerana mengibaratkan politik di BS company seperti tahi lalat di baju, samada kau klorok atau buang terus. Keji tau.. terasa ai.

Kata-kata paling bersemangat untuk ai adalah;

LOWER YOUR EXPECTATION

*

oh ini memang tepat!!

Bulan depan ada 5 hari kursus tapi takde kena mengena dengan stress. Entah apa ke namanya.

Ok, nak sambung draft agreement. ai kan pekerja berwawasan. hahaha

1 comments:

Mama Kembar Tiga said...

sangat setuju... pernah keja tempat camtu dulu & bila dah tak tahan sgt mama choose option no 1. Skarang dah 4 yrs kat syarikat swasta & Alhamdulillah ok.... walaupun tak dak increment tadak bonus tp tahan je laa at least tadak politiking or kes tikam tikam blakang.. at least dtg keja hati senang hehe

 

Template by Best Web Hosting