22 December 2009

Short Trip to Kuala Linggi

Hari Pertama



Mama suruh senyum, awak senyum macam ni Balqis.


Mengapalah sungguh begitu..

*



Si Hero





Hari Kedua




Si Kecil yang disarongkan dengan swimming suit dan dipadankan dengan seluor tidor, sungguh mak rasa comot dan berlengas kerana dipaksa oleh ayah sendiri untuk melihat kawasan sejarah yang cuacanya sangat panas lagi tidak menarik.






Saya memang seriau tempat-tempat macam ni. Suka terbayang bukan-bukan. Gigih mak mengendong Si Hero daripada terpaksa menahan sakit dada.



Restoran Terapung, satu-satunya tempat makan paling dekat dengan chalet. Memang dekat, tak sampai 5 minit naik kereta. Dua kali datang sebelum ni, masih belum buka. Kali ni datang barulah terang benderang sikit tempat ni waktu malam. Tapi price untuk seafood dia, adohai...kalau sesiapa yang biasa makan di Jeram, Kuala Selangor, kat Jeram ikan kerapu rm40 sekilo tapi kat sini rm60 sekilo!! Price untuk makanan lain macam selera kat restoran tom yam biasa tu, oklah kot. Tom Yam untuk sorang makan rm5, paprik untuk sorang makan rm4. Rasa pon boleh tahan, tidak mengecewakan sangat.



Kalau nak cakap pasal safety especially kalau bawak budak-budak, saya memang bagi zero. Seram kak nonn... hish..sudohler restoran tu ketengah laut sikit, palang besi tu ada dua jer togel macam tu. Bukan budak jer boleh jatuh, dengan makpak budak sekali boleh jatuh. Seram..memang seram.


*



Kota Supai



Pagi tu sebelum mandi laut, memang kami anak beranak dengan PIL termengah-mengah melawat kawasan ni dulu. Kota Supai ni ada kat atas bukit sebelah Restoran Terapung. Bukan Balqis saje yang berasa confuse dengan keterujaan ayahnya tapi dengan saya sekali terpening-pening menahan kepanasan pagi itu meneman suami, pencinta sejarah. ( Layankan saje, alang-alang dapat pahala menyokong hobi suami eheh..)



*



Banyaknya gambar Kota Supai ni melebihi gambar percutian bersama famili hahaha series. tak tergamak nak tempek kat sini semua Kota ini dibina sekitar tahun 1400 masa zaman perang antara Belanda dengan Portugis. Kali ni tak berapa nak kagum sangatlah sebab ini kali kedua naik atas ni, yang saya kagum adalah kekaguman en.bie yang macam naik pertama kali. Adakah telah berjangkit pe'el kecintaan terhadap sejarah daripada arwah pakciknya, N.A. Halim? Sungguh mak berasa konpius dengan hal ini.

Sudahlah sebelum sampai ke sini pada hari pertama, kami terjumpa makam lama dan terus sahaja berhenti tanpa rasa ragu. Sudahlah hujan renyai-renyai, suasana gelap tak gelap, cerah tak cerah, penuh dikelilingi pokok-pokok tua. Ada hati lagi mahu bergambar buat kenang-kenangan.

*

'alah..arwah pak ngah rilek jer tidor atas kubur lama, takde apa pun. Kita nak ambik gambar je pun takut'

*

iyee..itu arwah pak ngah bie. Kita mana tau dia ada baca bagai apa. Kang tak pasal-pasal kami anak beranak tak buleh tidor malam. Jadi abaikan saje niat murni itu.


*

Sesi bergambar bersama ahli keluarga tidak boleh dilepaskan walaupun hanya sempat menyarong selipar jamban bersaiz XL saja.

Rombongan sekampung tidaklah seramai ini. Pakcik saya yang berbaju hijau itu dan anak beranaknya sampai ke sini berjumba-jumba bermandi-manda daripada hari Jumaat lagi. Tak sangka pula kami pilih tarikh yang sama. 'Tuan haji, tak dapat komisenkah saya tolong menglamerkan tempat tuan haji ni' :)

*

Rupanya tanpa disedari adik ipar saya sungguh pandai bergaya comel ditambah dengan kecomelan sedia ada sehingga menenggelamkan penampilan orang lain.


KM Chalet, Kuala Linggi.
0126544639 / 06-3878033

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting