05 February 2009

Jangan Buat Lagi Balqis!!

Malam tadi sedang saya mengira hutang-hutang perbelanjaan saya untuk bulan ini dan bulan depan, entah macam mana Mr.Bie buat lawak yang tak berapa lawak dengan saya. Saya kalau terkena kes-kes seperti ini saya secara spontan akan separuh menjerit “Bie!!!” cik Balqis pun sudah tahu, kalau saya seperti ala-ala menjerit manja itu maknanya ayahnya sedang buat lawak yang tidak menjadi!

Secara tiba-tiba terpacul daripada mulut cik Balqis…

Bodohla ayah ni”

hey..siapa ajar cakap macam tu?” tiba-tiba juga Mr.Bie naik angin
“Cakap apa tadi? Ulang lagi?”

Cik Balqis senyap. Dia tahu ayah dia marah. Saya pun nak marah juga, tapi saya rasa biarkanlah ayah dia yang uruskan.

“cakap!! Siapa ajar?”
Sambil menepuk-nepuk bibir cik Balqis. Menepuk dengan lembut gayanya.

Cik Balqis menangis sambil menuju ke pintu bilik. Nampaknya dah tiba giliran saya pula kalau dah sampai bab yang ini.

“Pergi cium tangan ayah”
“Salam. Say sorry to ayah”
“Bagitau ayah, Balqis tak cakap lagi”

Cik Balqis salam dan cium sambil menangis-nangis.

Itulah pengalaman PERTAMA saya mendengar perkataan yang diluar dugaan saya. Saya harap ia tidak berlaku lagi. ooh baru macam ni saya dah takut. Macam mana nanti kalau sudah ke sekolah, bergaul dengan ramai kawan..oohh sungguh mak takut.
p/s : Pagi ini saya mengambil kira positif, bagaimana cik Balqis sudah pandai menyesuaikan perkataan dan situasi. Cumanya perkataan yang digunakan adalah SANGAT-SANGAT tidak sesuai. Dalam kata lain ia merujuk kepada 'lawak bodoh' seperti kata Ally malam tadi yang membincangkan berkenaan isu lawak bodoh itu. Boleh ke? oh mak memang fail :(

4 comments:

knv said...

insyaallah kalau kita didik elok akan jadik elok :)

btw, thanks dropping by my blog!

:)

FAM said...

kids, they learn fast. skali dgr kt tv diorg blh tangkap. bahaya btul pengaruh tv nih..

Mrs Azarol said...

arina : insyallah, amin. baru sempat tinggal jejak. dis week terbusy :)

mommy : ye la..seram betoi..cakap sekali je..terus simpan dlm memory

Salwa.Sha said...

Salam perkenalan..

Hmm.. mmg takut kan.. Sha pun.. Memikirkan betapa cepatnya anak-anak belajar.. hanya dengar mendengar org ckp mcm tu pun dia dah blh ikut...

Mencabar btl tugas mendidik anak-anak ini... Moga kita kuat yea..

Jemput ke blog saya.. ada kidsware... Mana tahu ada yang berminat nak sambar...

http://little1store.blogspot.com

 

Template by Best Web Hosting