24 December 2008

Pay Yourself First

Setelah membaca daripada sini, memang betullah..lepas sahaja gaji masuk, perkara pertama saya buat adalah duduk mengadap komputer dan mula membayar semua hutang dan bil pada bulan itu. Itu tidak termasuk lagi dengan dok ralit dengan e-store kegemaran saya ;p
Mak budak hoooiii mak budak...
Tak reti-reti ke nak menyimpan duit sikit?
Eh..saya simpan la. Terima kasih la pada HR Department tempat saya bekerja kerana tolong menguruskan potongan simpanan ( dan juga hutang ye ;p ) tiap-tiap bulan. Kalau saya tak buat begitu, alamat sampai hujung bulan la saya susah untuk menjejakkan kaki ke tempat simpanan itu.
Masalahnya..saya tidak menyimpan 30% pun dari gaji saya seperti mana yang disarankan. Kenapakah? Kenapa tidak 35% atau 40% atau 25%? Kenapa memilih 30%? Ohhh..ini harus ditanya kepada empunya diri. Atau saya perlu lebih banyak membaca lagi :)
Walaubagaimanapun..konsep 30% itu memang menariks untuk dipraktikkan memandangkan sejak akhir-akhir saya sangat boros. SANGAT okkeeyy. Contohnya hari ni kenapalah saya membeli tudung itu padahal takde masalah pun kalau saya takde. Seronok sangatkah menambah koleksi..aduh..mak memang boros okkeeyy. Itu tak termasuk lagi baju budak-budak ni. Haruslah TIDAK menyinggah Sogo di saat menjelang Christmas, nanti tak jumpa jalan pulang.
Azam tahun 2009...nak cari calculator..kira dan kira dan kira..
Bersedialah untuk simpan 30% daripada duit gaji saya

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting